EDR |
Oldřich Syrovátka, 10. 7. 2003 |
Vážení,
jsem rád, že se zabýváte touto významnou problematikou. Rád využiji možnost vložit se do diskuse a pokusím se k řešení alespoň trochu přispět. Doufám, že se sám během diskuse také něco přiučím, protože přímo problematikou daní se nezabývám.
Pro začátek jen pár poznámek k otázce, jak získat společenský konsensus (atd.)?
Cíl dlouhodobého hlediska je jasně definovaný. (Možná bych jen doplnil, že to cosi děláme nejen pro sebe, ale i pro společnost - pro druhé; zní to frázovitě, ale odpovídá to principům "celostního" myšlení a chování.)
Cíl pro časový horizont 2007 - 2015 (provést ekologickou daňovou reformu) - je skutečně daňová reforma cílem? Není EDR jen krokem k pozitivnímu ovlivnění jednoho z ekonomických nástrojů - daní?
S odvoláním na nezbytnost "celostního" myšlení se domnívám, že i koncepce přípravy a cílení EDR by měla mít mnohem širší záběr. Stejně jako EVVO by EDR měla přímo či nepřímo zahrnout cílové skupiny školství, podnikatelská sféra, veřejnost, veřejná správa (státní správa a samospráva). Třeba školství hraje v dlouhodobých i krátkodobých výhledech klíčovou roli, veřejná správa pak systém může na různých úrovních také ovlivňovat. (Ostatně se domnívám, že i výsledek snah o prosazení kvalitní EDR bude záviset především na veřejné správě.)
Celospolečenský konsensus, změna hodnotových měřítek atd. závisí na vzdělání. Zde by zásadní roli měla hrát škola. Domnívám se, že by bylo rozumné podrobněji rozebrat náš vzdělávací systém - včetně dalšího vzdělávání pedagogů - a pokusit se EDR nasměrovat i tam.
| | |
|